‘Vrouwen van de Wereld’ in de media

Op deze pagina enkele berichten uit de media over de voorstelling Vrouwen van de Wereld die zijn gepubliceerd.


Brabants Dagblad 20-09-2021: Recensie


Interview Gert-Jan Peeters Brabants Dagblad 15-09-2021

Hieronder de tekst van bovenstaande artikel


Aankondiging in Udens Weekblad 17-09-2021


Onderstaande teksten zijn hetzelfde als de teksten op bovenstaande afbeeldingen. Vrouwen van de Wereld in de media.


Theatervoorstelling Vrouwen van de Wereld © Thomas Segers/Van Assendelft

Struikelstenen maken Udens verleden voelbaar in compacte voorstelling van Les Comediens
RECENSIE UDEN – ‘In Uden gebeurt zoiets niet. Bijna niemand hier weet dat wij Joods zijn.’ Veehandelaar David van Zwanenbergh kan de werkelijkheid die voor de deur staat niet bevatten. Als hij uiteindelijk samen met zijn vrouw onderduikt, blijkt hij kansloos. Het echtpaar wordt afgevoerd naar Sobibor. Struikelstenen op straat houden hun naam levend. In de voorstelling Vrouwen van de wereld krijgen ze een gezicht en een stem.

Henk Langenhuijsen 20-09-21, 09:29 Laatste update: 20-09-21, 11:54

Tekstschrijver Gert-Jan Peeters baseerde het toneelstuk op waargebeurde feiten en dat brengt het schrijnende verhaal dichtbij en maakt het ook belangrijk. Het benadrukt dat je je eigen geschiedenis hoort te kennen, ook al zou je die liever willen vergeten. Extra pijnlijk is de rol van Johan Biemans, de Udense NSB’er die in de oorlog zelfs nog even burgemeester wordt. Hij verspreidt een akelig gif waarvoor ook Jos Ruppert, een vriend van Zwanenbergh, gevoelig blijkt te zijn. Door zijn gekrenkte trots komt hij in de macht van Biemans en blijkt in staat zelfs zijn vriend te verraden. Overzichtelijke voorstelling Peeters slaagt erin een geschiedenis en diverse drijfveren in een compacte, overzichtelijke voorstelling te stoppen en feit met fictie te vermengen. De ontwikkeling is helder, al blijven de personages daardoor enigszins vlak. De ommezwaai van Ruppert gaat wel erg vlot. Maar de veelal vergeten veehandelaar en zijn gezin komen wel tot leven en we zien ook dat menselijk handelen, en vooral het menselijk tekort, ervoor zorgde dat vier mensen in Sobibor stierven.

Zelf keuzes maken
Er was niet alleen gif, maar ook een minder zichtbare strijd tegen het onrecht. Het waren vooral de vrouwen, verbonden door vriendschap, die voor de familie Zwanenbergh iets wilde betekenen, waardoor de schrijver onderstreept dat ieder individu uiteindelijk zelf keuzes moet maken en dat het niet uitmaakt tot welke groep je behoort. Hij maakt ook expliciet duidelijk dat als je nu opstaat tegen onrecht, oneerlijkheid en geweld de generatie na jou je dankbaar zal zijn. Een verwijzing naar het nu, maar tegelijkertijd iets te gemakkelijk gesteld, want wat is onrecht en wie heeft gelijk? Dat is vaak pas achteraf vast te stellen.

Blijft onvoorstelbaar
Het spel leunt vooral op de tekst en regisseur Hanneke Jansen heeft goed gebruik gemaakt van de levendige dialogen en snelle scènewisselingen. Een opvallende rol is er voor de schrijver die overtuigt als de manipulatieve Biemans. In een sober decor krijgen de verwikkelingen een maximaal effect.
Hoewel de afloop bekend is, blijft het verhaal onvoorstelbaar en kunnen bezoekers daarna niet meer achteloos over de Udense struikelstenen stappen. Theatervoorstelling Vrouwen van de wereld door Les Comediens. Tekst: Gert- Jan Peeters. Regie: Hanneke Jansen. Gezien: 18 september in Vestzaktheater Naat Piek in Uden. Hier nog te zien: tot en met 3 oktober. Meer informatie: www.naatpiek.nl en www.struikelstenen-uden.nl


Theatervoorstelling Vrouwen van de Wereld gaat 18 september in première in Naat Piek.
© Thomas Segers/Van Assendelft
Theatervoorstelling over laatste Joodse Udenaren moet bezoekers geen ‘Disneygevoel’ bezorgen; ‘het is hard en ruw’

UDEN – Theatervoorstelling Vrouwen van de Wereld gaat na anderhalf jaar wachten door corona zaterdagavond in première. De voorstelling vertelt het verhaal van de laatste Udense Joodse inwoners tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Levie Vriend 15-09-21, 16:05

,,Het voelt dubbel. We zijn blij dat we mogen spelen maar hadden het eigenlijk vorig jaar mei, toen Nederland 75 jaar bevrijd was, willen doen. Dat was heel symbolisch”, vertelt auteur Gert-Jan Peeters (43) in Naat Piek. „Al is de maand september ook wel een mooie. Toen werd dit deel van Brabant bevrijd.”

Oorsprong in 2015
De voorstelling, geregisseerd door Hanneke Jansen, vond zijn oorsprong in 2015, toen de Werkgroep Struikelstenen Uden en de Heemkundekring Uden de schrijver benaderden. Of Peeters het verhaal van de laatste Udense Joodse inwoners en de struikelstenen (kleine gedenktegels bij oude woningen van omgebrachte Joodse inwoners met hun namen, waarvan er vier in Uden liggen) zou willen vertellen middels een toneelstuk van Les Comédiens? ,,Ze zochten naar een manier om dit onderwerp onder de aandacht te brengen”, vertelt de Udense auteur, die daar wel iets in zag. ,,Een toneelstuk is daar goed geschikt voor. Niet om het hele, échte verhaal mee te vertellen, dan kan je beter een documentaire maken, wel om een fictief verhaal, geïnspireerd op echte mensen en gebeurtenissen te laten zien.”

Hechte vriendschap
In ‘Vrouwen van de Wereld’ is de Duitse Maria Ruppert-Bernhardt bevriend met de Joodse Cato Wolf. Op een feestje van het Joodse gezin Judith en David van Zwanenbergh, beloven Maria en Cato hun dochter Betty om haar alles te leren om een vrouw van de wereld te worden. Ze beloven haar elkaar te helpen en talen te leren, om zo ooit Uden te kunnen verruilen voor Parijs of Londen. Een hechte vriendschap ontstaat. ,,Maar dan breekt de oorlog uit, en worden de verhoudingen op scherp gezet. Elkaar helpen krijgt dan plots een compleet nieuwe betekenis”, zegt Peeters, die eerder al Grenslicht over Belgische vluchtelingen in Uden tijdens de eerste wereldoorlog schreef. ,,Manipulatie, keuzes maken: die thema’s spelen een grote rol.”

Namen van echt bestaande Udenaren
Tijdens het schrijven van het stuk, waarin namen van echt bestaande Udenaren in voorkomen maar waarvan hun acties niet altijd helemaal overeenkomen met de werkelijkheid, sprak Peeters veelvoudig met Udense senioren en nabestaanden uit de Tweede Wereldoorlog, om erachter te komen hoe het was om in die tijd in Uden te wonen. Dat deden de spelers ook. ,,Die gesprekken waren erg heftig. De tranen sprongen regelmatig in de ogen. Bij de ouderen, maar ook bij de spelers. Het maakte diepe indruk”, aldus de auteur. „Het mooie is dat een aantal van die mensen aanwezig zijn bij de voorstelling. Dat wordt heel bijzonder.”

Heftig avondje
Het stuk wordt door dertien jonge en oude spelers gespeeld en duurt twee uur. Ook is er een tentoonstelling in het theater te zien met info en foto’s over de oorlog in Uden. Bezoekers, liefst ouder dan twaalf, moeten zich volgens de auteur voorbereiden op een heftig avondje. ,,Het is hard en ruw. Je gaat niet met een ‘Disneyfilm-gevoel naar huis. Dat is ook de bedoeling, het moet schuren”, zegt Peeters, die hoopt dat bezoekers ook iets mee naar huis nemen. „Wat zou jij doen als je moet opkomen tegen onrecht? Durf je dat, of niet? De generatie na jou is je er dankbaar voor, maar je moet het maar kunnen. Ik denk niet dat ik zo dapper zou zijn.”

De voorstelling gaat zaterdagavond in première, die is uitverkocht. Op drie na zijn ze dat sowieso allemaal. ,,Kijk ook vooral even in je mailbox of je niet nog een ticket hebt van vorig jaar. Het zou zonde zijn als je dat bent vergeten”, adviseert Peeters.
Theatervoorstelling Vrouwen van de Wereld. © Thomas Segers/Van Assendelft


Hieronder de tekst van bovenstaande artikel

Nogmaals Vrouwen van de Wereld in de media
Het stuk is geïnspireerd op de gebeurtenissen in Uden van 1939 tot 1944.
(foto: Erik Coppens)


Les Comédiens spelen ‘Vrouwen van de wereld’ in Naat Piek
vr 17 sep 2021, 12:17

UDEN | Na een oponthoud van anderhalf jaar, vindt op 18 september de première van de toneelvoorstelling Vrouwen van de wereld plaats in Naat Piek, gespeeld door de spelersgroep Les Comédiens van Theater Naat Piek. De regie is in handen van Hanneke Jansen en het stuk is geschreven door Gert-Jan Peeters. De succesvolle voorstellingen Grenslicht en Vluchtoord Vaarwel waren ook van zijn hand.
In 2015 benaderde de Werkgroep Struikelstenen Uden de spelers van Theater Naat Piek met de vraag of zij het verhaal van de laatste Udense Joden ten tijde van de tweede Wereldoorlog wilden bewerken tot een toneelstuk, wat resulteerde in Vrouwen van de Wereld. Een toneelstuk geïnspireerd op de gebeurtenissen in Uden van 1939 tot 1944. De Duitse Maria Ruppert-Bernhardt is bevriend met de Joodse Cato Wolf. Tijdens een feestje bij het Joodse gezin van Judith en David van Zwanenbergh, beloven Maria en Cato hun dochter Betty om haar alles te leren om een vrouw van de wereld te worden. Om te vertrekken uit het kleine Uden en te wonen in Parijs of Londen. Maar dan trekken plotseling Duitse soldaten Uden binnen. De Rijksduitser Ruppert en de leraar Biemans trekken samen op om de Udenaar te onderwerpen aan het Duitse bewind.
Deze voorstelling is gerealiseerd met medewerking van de Heemkundekring Uden en de werkgroep Struikelstenen.

De speeldata zijn 18, 19, 22, 25, 26, 29 september en 2, 3 oktober. Een kaartje kost 12,50 euro, inclusief reserveringskosten
en één consumptiebon. Aanvangstijden en kaartverkoop vind je op www.naatpiek.nl.


Geplaatst

in

,

door

Tags: