Dit document is voor jou als:
Je meer bewust wil zijn over hoe je onbedoeld bijdraagt aan het probleem wat je probeert op te lossen.
Je meer begrip wil ontwikkelen bij alle partijen die betrokken zijn of zouden moeten zijn bij het lerarentekort.
Je wil anticiperen op onbedoelde langetermijneffecten die averechts werken.
Je de juiste drukpunten wil vinden om met weinig middelen grote, blijvende effecten van hoge kwaliteit wil bereiken.
Je complexe systemen wil kunnen vangen in een eenvoudige tekening.
Je wil blijven leren.
Het eerste deel leert je de basis van systeemdenken. Wat is systeemdenken? Je leert de basisbegrippen en leert de symbolen die horen bij een systeemtekening.
In het tweede deel bekijken we de archetypen. Dat zijn veel voorkomende ‘gedragingen’ van systemen. Zodra je deze herkent, weet je waarom bepaalde zaken zo moeizaam gaan en andere juist als vanzelf.
In het derde deel maak je een begin met je eigen systeemtekening. Begin simpel en klein.
In het vierde deel bekijken we de 12 hefboompunten van het systeemdenken. Je leert waar je je aandacht op moet richten en wat verspilling van energie is.
Dit hoofdstuk legt de basisbegrippen van het systeemdenken uit. De komende pagina's vormen de basis voor de rest van de site waar we constant teruggrijpen naar principes uit het systeemdenken. Het is eenvoudig en je leest er vlot doorheen. Zonder een goed begrip van wat systeemdenken is, wordt het begrijpen van de rest van de site erg lastig.
Vision without systems thinking ends up painting lovely pictures of the future with no deep understanding of the forces that must be mastered to move from here to there.”
― Peter M. Senge (bron)